Školní vzdělávací program Přípravné třídy "Třída plná pohody"
Školní vzdělávací program Přípravné třídy "Třída plná pohody"
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY
Církevní základní škola mistra Jana Husa
Wintrova 747
269 01 Rakovník
„Třída plná pohody“
Příloha k ŠVP pro základní vzdělávání
1. IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE
název školy: Církevní základní škola mistra Jana Husa
adresa školy: Wintrova 747, 269 01 Rakovník
jméno ředitelky: Mgr. Ivana Cabrnochová, statutární zástupce organizace, koordinátor ŠVP
kontakty:
ředitelka školy: +420 724 040 285
škola: +420 777 759 651
web: www.skolamjh.cz
Zřizovatel: Pražská diecéze Církve Československé husitské,
V Tišině 747/3, 160 00 Praha 6
Platnost dokumentu od: 1. 9. 2023
podpis ředitelky školy: razítko:
IČO: 088 89 872 RED IZO: 691 013 942 IZO: 181 110 989
ŠVP byl zpracován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání,
v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), vyhláškou č. 214/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb.,
o předškolním vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 43/2006 Sb. v platném znění.
Školní vzdělávací program byl projednán pedagogickou radou dne ... ... .... a Školskou radou dne ... ... .....
2. OBECNÁ CHARAKTERISTIKA ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Přípravná třída bude zřízena při Církevní základní škole mistra Jana Husa, Wintrova 747 v Rakovníku. Další údaje o škole jsou uvedeny v ŠVP Archa pro Církevní základní školu mistra Jana Husa.
3. CHARAKTERISTIKA A ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ
Přípravná třída Církevní základní školy mistra Jana Husa bude součástí základní školy. Do provozu bude uvedena ve školním roce 2023/2024. Do přípravné třídy základní školy budou zařazeny děti
v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj, přednostně děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky na základě doporučení školského poradenského zařízení. Cílem přípravné třídy je systematická příprava k bezproblémovému začlenění dětí do vzdělávacího procesu v 1. ročníku základní školy.
Obsah vzdělávání v přípravné třídě se řídí RVP PV a je přílohou k ŠVP Archa Církevní základní školy mistra Jana Husa.
Výchovně vzdělávací činnost probíhá formou her, skupinové a individuální práce a dalších činností, při kterých je ponechán dětem dostatek času a prostoru. Organizace i program přípravné třídy jsou přizpůsobeny vývojovým a jazykovým schopnostem dětí a jejich potřebám. Děti jsou v co největší míře motivovány. Je povzbuzován jejich zájem o školu o zadané úkoly a jejich dokončení.
Velkým přínosem v přípravné třídě je navázání úzkého kontaktu s rodinou. Rodiče dětí jsou seznamováni s výsledky svých dětí formou pravidelných návštěv, prostřednictvím emailové či písemné komunikace nebo při společných akcích.
Organizace výuky se liší od mateřské školy – denní režim odpovídá počtem vyučovacích hodin (20 vyučovacích hodin) 1. ročníku základní školy. Aktivity probíhají formou činnostních bloků, jejichž délka může být ovlivněna předmětem činnosti a momentálním rozpoložením dětí. Rovněž přestávky jsou zařazovány podle charakteru zaměstnání a podle individuálních potřeb dětí.
Děti z přípravné třídy se účastní akcí, které škola pořádá.
Děti z přípravné třídy mohou navštěvovat školní družinu, která je v provozu ráno od 7.30 hod. do 8.20 a odpoledne od 12.00 hod. do 17.00 hod. Současně mohou navštěvovat zájmové kroužky, které školní družina nabízí.
Stravování žáků bude zajištěno ve školní jídelně základní školy a zahrnuje oběd. Po celý den pobytu dětí ve škole bude dbáno na jejich pitný režim.
4. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
Materiální a personální podmínky
Vzdělávání bude realizováno v učebně, která je vybavena vhodným nábytkem, který zohledňuje individuální potřeby žáků, interaktivní tabulí, didaktickými pomůckami a hračkami. Při aktivitách je možné využívat také pomůcky a materiály, které slouží žákům 1. stupně. Děti mají k dispozici obrázkové knihy a časopisy, psací i kreslící potřeby.
K tělesné výchově využívají smluvně zajištěnou tělocvičnu a venkovní sportoviště.
Děti se převlékají v šatně, která je umístěna před třídou.
V přípravné třídě bude vyučovat kvalifikovaná učitelka, která respektuje odborné zásady a pravidla profesionální etiky, přistupuje k dětem citlivě, ohleduplně a především individuálně s ohledem k jejich výsledkům a doporučením školských poradenských zařízení. Činí s vědomím, že pracuje s důvěrnými informacemi.
Vzdělání si doplňuje návštěvou vybraných seminářů v rámci DVPP.
Na základě sledování, která vychází z doporučení školských poradenských zařízení, provádí průběžnou diagnostiku každého dítěte.
Třídní dokumentace
Přípravná třída se nezapočítává do povinné školní docházky, děti nejsou klasifikovány. Pro přípravnou třídu bude vedena třídní kniha. Každé dítě bude mít svůj záznamový arch pro sledování a hodnocení rozvoje dítěte v přípravné třídě, do kterého v měsíčních intervalech učitelka zaznamenává rozvoj dítěte v jednotlivých oblastech. K archům jsou přiloženy doporučení ze školského poradenského zařízení. Děti nebudou dostávat vysvědčení, na konci každého pololetí obdrží krátké slovní hodnocení.
Životospráva
Děti se budou stravovat ve školní jídelně, kam dochází na oběd. Pokud děti budou setrvávat ve školní družině do pozdních odpoledních hodin, přinesou si na tuto dobu svačinku z domova. Během dne bude zajištěn pitný režim.
Hygienické podmínky
Pro přípravnou třídu je vytvořen takový denní režim, ve kterém se pravidelné činnosti navzájem prolínají. Vyhovuje možnostem dětí a jejich potřebám. Během dne bude dětem zajištěn odpočinek, který se střídá s pracovními a aktivními chvilkami. Učitel dbá na tělesnou i psychickou pohodu dětí.
Psychosociální podmínky
V přípravné třídě převažuje kladné hodnocení a pochvala. Rovněž je zde podporována sebedůvěra dítěte. Učitelka se snaží o vytvoření příjemného prostředí plného vzájemné důvěry, úcty, partnerství, ohleduplnosti a spolupráce. Děti jsou vedeny k dodržování stanovených pravidel chování. Všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci jsou svým jednáním a komunikací dětem příkladem.
Spolupráce s rodiči
O činnosti přípravné třídy jsou rodiče průběžně informováni formou měsíčních plánů na nástěnce třídy, na třídních schůzkách, v době konzultačních hodin třídní učitelky. Rodiče mají možnost prohlédnout si práce svých dětí v portfoliu dítěte, mají možnost konzultovat s učitelkou, jak si jejich dítě vede v jednotlivých oblastech výchovně vzdělávací činnosti. Dále se v přípravné třídě konají společná setkání s rodiči formou besídky nebo společného tvoření, kulturní a sportovní akce, projektového dne, exkurze a vycházky do přírody. S akcemi se rodiče seznamují prostřednictvím notýsků, emailové komunikace nebo webových stránek školy.
Spolupráce odborná
Učitelka přípravné třídy úzce spolupracuje s pedagogy CZŠ MJH, asistentkou pedagoga, vedením školy, výchovnou poradkyní a vychovatelkou školní družiny. Dále spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními a řídí se jejich doporučeními.
Denní program:
7.30 – 8.20 předávání dětí a komunikace s rodiči, pokud nejsou děti v ranní družině
8.20 – 9. 20 komunikační kruh, volné hry, spontánní a řízené činnosti, práce ve skupinkách, individuální práce s dětmi, pohybová aktivita
9.20 – 9.45 hygiena, svačina
9.45 – 10.45 individuální práce s dětmi, práce ve skupinkách, hry
10.45 – 11.45 příprava na pobyt venku, pobyt venku – volné hry, pohybové aktivity, řízené činnosti
11.45 -11.55 hygiena, předání dětí vychovatelkám nebo rodičům
Odchod ze ŠD se řídí podle pravidel vnitřního řádu školní družiny.
-
děti se v přípravné třídě přijímají zpravidla do 8.15 hodin, rodič je povinen osobně předat dítě učitelce nebo vychovatelce a teprve potom může opustit prostory školy, lze dohodnout i jiný způsob předávání
-
zákonný zástupce dítěte může k vyzvedávání svého dítěte pověřit i jinou osobu a to jen písemnou formou.
-
učitelka nemůže bez písemného pověření dítě předat nikomu jinému než zákonnému zástupci
-
při nástupu do přípravné třídy nabízíme dětem individuální adaptační režim, a to podle jejich potřeb, tento režim lze dohodnout s třídní učitelkou
-
do přípravné třídy patří dítě zdravé, v zájmu zachování a ochrany zdraví ostatních dětí má učitelka právo děti s nachlazením nebo jiným infekčním onemocněním nepřijmout
-
rodiče jsou povinni hlásit výskyt infekčního onemocnění v rodině a veškeré údaje o zdraví dítěte
-
rodiče jsou povinni nahlásit telefonní spojení, na kterém je možno rodiče kdykoliv zastihnout
-
rodiče mají právo dítě z docházky do přípravné třídy omluvit, děti lze omlouvat osobně, písemě i telefonicky do ZŠ
-
otázky týkající se stravování projednávají rodiče s vedoucí stravování
-
přípravná třída má svůj denní organizační program, který je natolik flexibilní, aby mohl reagovat na aktuální změny či aktuálně změněné potřeby dětí, informace jsou viditelně umístěny na nástěnkách třídy
5. VÝCHOVNÝ A VZDĚLÁVACÍ OBSAH PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY
-
vytváření kulturně-sociálních a hygienických návyků
-
rozumová výchova (rozvoj jazykové oblasti a komunikativních schopností, matematických představ a oblasti rozvoje poznání, dopravní výchova)
-
hudební výchova (rozvoj sluchového vnímání, diferenciace zvuků, rytmizace)
-
výtvarná výchova (rozvoj estetického vnímání, jemné motoriky, haptických vjemů, rozvoj grafomotoriky)
-
pracovní činnosti (sebeobsluha, rozvoj manuální zručnosti)
-
tělesná výchova (zvyšování tělesné zdatnosti, správné držení těla, rozvíjení hrubé motoriky a obratnosti)
-
individuální speciálně pedagogická péče (logoped, speciální pedagog, psycholog)
-
dopravní výchova
-
prevence patologických jevů (např. rozvoj sebedůvěry, umění říkat ne, komu se svěřit, umění prohrát ve hře, rozpoznávání pocitů a záměrů druhých, brát ohled na ostatní, řešení konfliktů)
6. CHARAKTERISTIKA ŠVP
Školní vzdělávací program pro přípravnou třídu vychází z RVP pro předškolní vzdělávání. Hlavním cílem ŠVP pro přípravnou třídu je duševní a tělesný rozvoj dětí s přihlédnutím na rozvoj sociálních vztahů s kladnými mravními zásadami, posilování estetického cítění, příprava pro bezproblémový vstup do 1. třídy ZŠ a předcházení neúspěšným začátkům školní docházky. Rozhodující jsou vždy individuální schopnosti a možnosti dětí.
Cílem vzdělávání v přípravné třídě je všestranné rozvíjení dítěte, postupné osvojování základních hodnot, na nichž je založena naše společnost, získávání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako osobnost, rozvíjení fyzické, psychické a sociální dovednosti dítěte. Dalším dílčím cílem je probudit u dětí zájem o prostředí, které je obklopuje, vnímat působení člověka na přírodu a naopak vytvářet kladné sociální postoje, snažit se o vytvoření příjemné atmosféry ve třídě, o vytvoření přátelských vztahů jako jsou kamarádství, ohleduplnost, spolupráce. Samozřejmou součástí je také rozvoj tělesného a pohybového vývoje. Výchova a vzdělávání v přípravné třídě se věnuje i prevenci patologických jevů.
ŠVP pro přípravnou třídu je koncipován jako vzdělávací nabídka uspořádaná do ucelených částí (bloků).
Bloky PODZIM, ZIMA, JARO, LÉTO jsou doplněny o měsíční témata a podtémata.
Formy a metody práce
Vzdělávání je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytnou, a to formou spontánních i řízených aktivit. V předškolním vzdělávání je kladen důraz na tematické vzdělávání. To, čemu se mají naučit, by jim mělo být předkládáno ve vazbě k tomu, co je obklopuje, co vidí, co prožívají, s čím se setkávají. Děti se tak snaží rozumět sobě i okolnímu světu.
V didakticky cílené činnosti je plněn konkrétní vzdělávací cíl formou záměrného i spontánního učení, toto učení je založeno na aktivní účasti dítěte, smyslovém vnímání, prožitkovém a interaktivním učení, preferovány jsou hravé a tvořivé činnosti.
Dětem se specifickými vzdělávacími potřebami je věnována speciálně-pedagogická péče dle doporučení PPP, nebo SPC. Vzdělávací činnost je zpracována do integrovaných bloků (témat)
a je založena na metodách přímých zážitků, využívá přirozené dětské zvídavosti a potřeby objevovat. Vede děti k individuální práci, probouzí v nich aktivní zájem a chuť poznávat a dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat, ale i ukázat, co všechno už dítě samo umí, zvládne a dokáže. Nepředkládá jim jen hotové návody, ale naopak umožňuje hledat samostatné cesty tvořivým myšlením a vlastním nápadem. Program obsahuje pět oblastí, které respektují vývoj dítěte, jeho přirozený život, učení
a zrání. Vzdělávací program je zpracován v podobě integrovaných bloků, které pedagog naplňuje obsahem podle potřeb dětí a aktuální situace ve třídě. Základní náplň je dána dílčími vzdělávacími cíli RVP pro předškolní vzdělávání. Obsah vzdělávacích oblastí je zařazován do různých integrovaných bloků různou měrou podle náplně integrovaného bloku a potřeb dětí. Jednotlivé integrované bloky mají časovou dotaci vždy 1 – 1,5 měsíce dle uvážení pedagoga a potřeb dětí. Témata integrovaných bloků kopírují dění v přírodě i ve společnosti během roku tak, aby na sebe bloky nenásilně navazovaly a propojovaly každodenní život dítěte, rodinné a společenské rituály, dění v přírodě i ve společnosti. Jednotlivé bloky respektují vývoj dítěte, jeho přirozený život, učení. Jednotlivé oblasti vzdělávání jsou rozlišeny na základě vztahů, které si dítě postupně utváří k sobě samému, k druhým lidem, spolužákům i k okolnímu světu.
7. OBLASTI PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ:
Vzdělávací oblasti jsou oblasti rozvoje dítěte a jeho kompetencí. Tyto oblasti jsou vzájemně provázány, vytvářejí společně fungující celek, v životní skutečnosti nedělitelný.
Obsah vzdělávání je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí:
-
biologické
-
psychologické
-
interpersonální
-
sociálně kulturní
-
environmentální
Konkrétní názvy oblastí:
Dítě a jeho tělo – oblast biologická
Dílčí vzdělávací cíle:
-
získat kladný vztah ke svému tělu
-
respektovat odlišnosti vlastního těla i odlišnosti druhých
-
pečovat o své tělo a chránit své zdraví a bezpečí
-
připravit dítě po stránce fyzické a psychické na školní režim
-
rozvoj a užívání smyslů
-
zvládnout pohybové, výtvarné a pracovní činnosti přiměřeně věku
-
komplexní příprava na psaní
-
prevence specifických poruch učení
Vzdělávací nabídka:
-
pohybové činnosti – běh, skoky, napodobování pohybu, pohyb s hudbou, rytmický pohyb, cvičení na tělocvičném nářadí a s tělocvičným náčiním, pohybové a míčové hry, vycházky do okolí školy, péče o tělo
-
činnosti sebeobsluhy, převlékání, obouvání, vázání kličky, činnosti podporující základní hygienické návyky,
-
činnosti zaměřené na zvládnutí základních návyků při stolování, činnosti zaměřené na poznání vlastního těla a jeho částí
-
grafomotorické činnosti – systematické uvolňování ruky, cviky na správné držení tužky
-
grafomotorické cviky
-
činnosti zaměřené na správné sezení při psaní
-
výtvarné a pracovní činnosti – práce s papírem (trhání, skládání, střihání, lepení apod.), kreslení, malování, práce s modelínou, práce s látkou, vlnou,
-
rozvoj jemné motoriky (navlékání, přebírání a třídění, montážní a demontážní činnosti)
Dítě a jeho psychika – oblast psychologická
Dílčí vzdělávací cíle:
-
rozvoj řečových a komunikačních schopností a dovedností
-
kultivovaný mluvený projev
-
právná výslovnost jednotlivých hlásek
-
schopnost sebekontroly
-
schopnost respektovat sociální a rasové odlišnosti
-
rozvoj vlastního projevu a estetického cítění
Vzdělávací nabídka:
-
jazyk a řeč
-
dechová a artikulační cvičení, gymnastika mluvidel
-
rytmické hry se slovy, slovní hádanky, rozhovor, vyprávění vlastních zážitků
-
poslech a převyprávění krátkého textu
-
sledování divadelních představení, přednes básničky, rytmické slabikování slov
-
cvičení ke slyšení počátečních a koncových hlásek ve slově, rozpoznání krátké a dlouhé slabiky
-
dramatizace poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace –volná hra,
-
sestavování celku (puzzle), dokreslování podle předlohy
-
hry k rozvoji smyslového vnímání, hledání rozdílů, protikladů, třídění, vyřazování
-
poznávání barev, seznámení se základními geometrickými tvary, logické střídání předmětů
-
činnosti podporující prostorovou orientaci, hry na orientaci v číselné řadě od 1 do 10, hry na rozvoj logického myšlení
-
sebepojetí, city, vůle – samostatná a skupinová volná hra, hry umožňující rozvoj vůle, vytrvalosti, sebeovládání, vnímat a projevovat, co cítím
Dítě a ten druhý – oblast interpersonálních činností, řešení
Dílčí vzdělávací cíle:
-
seznámení se základními pravidly slušného chování
-
rozvíjet schopnost komunikovat se svými vrstevníky i s dospělými
-
rozvoj sociálního cítění
-
získat pozitivní vztah k naší škole
Vzdělávací nabídka:
-
hudební, výtvarné a dramatické činnosti podporující rozvoj komunikačních dovedností
-
aktivity podporující vytváření vztahů přátelství v kolektivu třídy
-
činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, ve kterém dítě žije – rodina – členové rodiny a vztahy mezi nimi, škola, kolektiv děti apod.
-
četba příběhů
-
seznámení s učiteli naší školy, společné setkávání všech dětí školy s
-
polečné akce
Dítě a společnost – oblast sociálně kulturní
Dílčí vzdělávací cíle:
-
orientace ve světě lidí, kultury, osvojit si poznatky o prostředí, ve kterém dítě žije
-
seznámit se s národnostními rozdíly
-
aktuální orientace v dění ve svém okolí
Vzdělávací nabídka:
-
spolupodílení se na společných aktivitách třídy a školy
-
výtvarné, hudební a dramatické činnosti zaměřené k určitým příležitostem
-
navštěvování kulturních akcí – orientace v různých zaměstnáních, mít povědomí o náplni některých pracovních činností
Dítě a svět – oblast environmentální
Dílčí vzdělávací cíle:
-
získání pozitivního vztahu k přírodě a ke svému okolí
-
osvojovat si poznatky a dovednosti potřebné k péči o okolí a ochrana dítěte před nebezpečnými vlivy
-
rozvoj úcty k životu
-
vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, planetou Zemí
-
probudit zájem o získávání nových poznatků a informací
Vzdělávací nabídka:
-
rozpoznávat a sledovat změny v přírodě – roční období, živá a neživá příroda, přírodní jevy, počasí,
-
činnosti vedoucí k orientaci v říši zvířat – poznávat domácí zvířata, jejich zvuky, jejich mláďata, čím se živí, jejich užitečnost pro člověka, orientovat se jednak mezi zvířaty volně žijícími a cizokrajnými, poznávat jejich přirozené prostředí poznávat některé květiny, keře, stromy, využívání darů přírody – ovoce, zelenina, sběr lesních plodů,
-
činnosti podporující ochranu přírody, úklid kolem okolí školy, péče o svou třídu, seznamování dětí s lidmi, kteří se starají o zvířata,
-
činnosti podporující orientaci dětí v dopravních situacích – bezpečnost provozu, základní dopravní prostředky, chování na ulici, poučení o možných nebezpečných situacích a dostupné pomoci – policie, hasiči, záchranná služba, návštěva těchto zařízení
Vzdělávací integrované bloky: PODZIΜ, ZIΜA, JARO A LÉTO
-
září: My se školy nebojíme
-
říjen: Podzim
-
listopad: Rodina
-
prosinec: Těšíme se na Vánoce
-
leden: Zima
-
únor: Lidé a čas
-
březen: Jaro
-
duben: Domov
-
květen: Člověk
-
červen: Léto
8. ROZVÍJENÉ KOMPETENCE
Žák
-
učí se nejen spontánně, ale i vědomě, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje
-
při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat dle instrukcí a pokynů a je schopno se dobrat výsledků
-
učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých, získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
-
soustředěně pozoruje, zkoumá, všímá si souvislostí
-
učí se klást otázky a hledá na ně odpovědi
-
snaží se porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí
-
získává elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody a techniky, který ho obklopuje
Kompetence k řešení problémů
Žák
-
problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje a snaží se sám dosáhnout výsledku,
-
hledá různé možnosti a varianty (má vlastní nápady, využívá fantazie)
-
při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických postupů
-
zpřesňuje si početní představy
-
rozlišuje řešení, která jsou funkční, vedou k cíli, a která nejsou funkční – dokáže se rozhodnout mezi nimi
-
všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí
Kompetence komunikativní
Žák
-
ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, otázky, odpovědi, rozumí slyšenému
-
slovně reaguje na smysluplný dialog
-
dokáže slovně vyjadřovat své pocity, prožitky, nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými)
-
umí používat komunikaci verbální i neverbální
-
komunikuje bez zábran i ostychu s dětmi i s dospělými
-
průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu
Kompetence sociální a personální
Žák
-
samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si tvořit svůj názor a vyjádřit jej
-
uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
-
dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost i k druhým, pomůže slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování a agresivitu, lhostejnost
-
ve skupině se dokáže prosadit i podřídit, v běžných situacích uplatňuje základní návyky a pravidla společenského styku, zvládá zklamání,
-
získává schopnost frustrační tolerance
-
je schopné druhé respektovat, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
-
přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá pravidla
-
při setkávání s neznámými lidmi se chová obezřetně
-
je schopné chápat různorodost a odlišnost lidí a být k nim tolerantní
-
chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí, vzniklé konflikty lze řešit dohodou,
-
dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte
Kompetence občanské
Žák
-
své činnosti a hry se učí plánovat, organizovat a vyhodnocovat
-
dokáže rozpoznat a využívat své silné stránky a poznávat své slabé stránky
-
odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, dokáže se přizpůsobovat daným okolnostem
-
může se rozhodovat svobodně, a také za svá rozhodnutí přebírá zodpovědnost
-
má smysl pro povinnost ve hře, práci, učení, v úkolech i povinnostech, váží si práce a úsilí druhých
9. OČEKÁVANÉ VÝSTUPY
Okruh činností a znalostí, ke kterým by mělo dítě na základě svých osobních dispozic na konci přípravné třídy dospět:
Sebeobsluha
Zvládnout osobní hygienu, samostatné oblékání a obouvání, samostatně jíst, používat nůž a vidličku, udržovat pořádek a čistotu kolem sebe.
Sociální dovednosti
Naučit se jednat s ostatními, znát a používat jména spolužáků a dospělých, navazovat a udržovat přátelství, dokázat požádat o pomoc dospělé i kamarády, přijímat zodpovědnost za své činy, dokázat se orientovat na známých místech i bez dozoru, uznávat autoritu dospělého, projevovat k němu pozitivní vztah, zachovávat běžná pravidla společenského chování. Naučit se pracovat se skupinou vybranou a libovolnou, dokázat se soustředit a nevyrušovat ostatní z činnosti.
Hrubá motorika
Dobře chodit po schodech, při chůzi nevrážet do ostatních; běhat, skákat, umět zaujmout různé tělovýchovné pozice, udržovat rovnováhu, pohybovat se v prostoru podle daných pokynů, účastnit se různých pohybových her.
Jemná motorika
Umět si hrát s drobnými předměty, stavět ze stavebnice, napodobovat psaní, správný úchop tužky, zvládnutí základních linií (kruhy, čáry, vlnovky).
Oblast jazyka a komunikace
Dokázat poslouchat vyprávění a klást jednoduché otázky, vyprávět o svých zkušenostech a událostech v logické návaznosti, aktivně se zapojovat do společné konverzace, schopnost komunikovat v různých situacích, umět zacházet s knihou, aktivně používat základní slovní zásobu, chápat obsah čteného textu, umět reprodukovat, umět vyprávět pohádku, umět pojmenovat předměty denního použití.
Oblast matematických, časových a prostorových představ
Poznávat časové vztahy (začátek, prostředek, konec; včera, dnes, zítra, dny v týdnu, roční období, první, poslední), kvantitativní vztahy (hodně, málo, stejně, plný, prázdný), prostorové vztahy (nahoře, dole, vpravo, vlevo; řazení předmětů dle daných kritérií), znát geometrické tvary, umět počítat předměty v daném souboru, tvořit konkrétní soubory s daným počtem prvků, používat číselné řady od 1 do 5 pro počítání předmětů.
Hudební projev
Zazpívat písničku s důrazem na správnou melodii a rytmus, vytleskávat daný rytmus a umět ho vyjádřit různými pohyby, doprovodit zpívanou píseň jednoduchým hudebním nástrojem, umět naslouchat úryvku hudební skladby, vyjádřit pocity a dojmy, umět zatančit jednoduchý taneček.
Výtvarný projev
Poznávat barvy, ovládat a používat základní techniky výtvarného projevu, umět vybarvit obrázek, naučit se obkreslovat, vystřihnout základní obrazce, modelovat malovat podle předlohy i vlastní představy.
Na konci přípravné třídy by mělo být dítě schopno soustředění cca na 20 minut.
Vzdělávací obsah programu je rozpracován po měsících na období jednoho školního roku
10. EVALUACE
Žáci přípravné třídy nejsou klasifikováni způsobem běžným na základní škole (stupně hodnocení prospěchu a chování, výchovná opatření apod.). Je kladen důraz na pozitivní motivaci a průběžné sledování a hodnocení individuálního vzdělávacího pokroku. Učitelka provádí u dětí vstupní, průběžnou a výstupní diagnostiku žáka, při níž sleduje, popisuje a vyhodnocuje rozvoj žákovy osobnosti a jeho vzdělávací pokroky. Dle získaných poznatků navrhuje a v průběhu přípravné třídy realizuje potřebná pedagogická opatření. Hlavním nástrojem diagnostikování je, pravidelně zpracovávaný záznamový arch. Mezi další diagnostické metody patří pozorování žáka, rozhovor, analýza žákových prací, didaktické hry a projekty. Každý žák má své portfolio, ve kterém učitelka shromažďuje jeho vytvořené práce.
Pedagogické závěry zpracovává učitelka přípravné třídy do pololetní a závěrečné zprávy, kterou předá zákonným zástupcům žáka a v kopii ji ukládá k žákově pedagogické dokumentaci.
Učitelka dbá i na autoevaluaci žáků, vhodným a přiměřeným způsobem je vede k tomu, aby se učili hodnotit výsledky své práce.
Zákonní zástupci žáků jsou informováni různými formami, především při individuálních schůzkách; zákonným zástupcům vycházíme vstříc, takže si mohou kdykoli domluvit schůzku s třídní učitelkou.
Na konci školního roku dostanou žáci slovní hodnocení, které vychází z informací shromažďovaných v průběžných hodnotících záznamech učitele.
11. PODMÍNKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
Dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností, uplatnění, užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrná opatření realizuje základní škola. Jelikož je přípravná třída zřízena pro děti s odkladem školní docházky, je samozřejmostí, že úzce spolupracujeme s pedagogicko – psychologickou poradnou, se speciálně pedagogickým centrem, odbornými lékaři.
Každé dítě má vypracován školským poradenským zařízením vstupní zprávu, na základě které je do přípravné třídy přijímáno, a která nám také poskytne základní informace o osobní anamnéze dítěte, včetně eventuálních specifických vývojových vad či poruch učení, stavu výslovnosti, lateralitě apod. Rámcové cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou pro vzdělávání všech dětí společné. Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je třeba jejich naplňování, přizpůsobovat tak, aby maximálně vyhovovalo dětem, jejich potřebám a možnostem.
Podmínky vzdělávání dětí nadaných
Zjišťování mimořádného nadání u dítěte provádí školské poradenské zařízení. Pro žáky mimořádně nadané se taktéž vypracovává individuální vzdělávací plán dítěte, kde je doplněna nabídka dalších aktivit podle zájmů a mimořádných schopností či mimořádného nadání dětí. Rozvoj a podpora mimořádných schopností je zajišťována a organizována tak, aby nebyla jednostranná a neomezila pestrost a šíři obvyklé vzdělávací nabídky.
Naše škola dodržuje podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí v plné míře i pro vzdělávání dětí nadaných.